Entisöintistipendi 2008

Chrysler 300 F Coupe 1960
Jouko Haapala

 
Olin jo jonkin aikaa etsinyt -60 mallista Chrysleriä ja toiveissa oli tietysti huippumalli eli 300 F. Avo tuntui olevan pois suljettu niiden hinnan ja vähäisen myynnin takia (jopa projektit ovat kalliita). Vuonna 2001 selailin nettiä ja siellä tietysti EBAY:n huutokauppa Amerikassa. Siellä olikin myytävänä 300 Coupen raato. Auto oli puutteellinen, mutta kaverini oli yhteydessä myyjään, jolla taas sattui olemaan yhteyksiä suomalaiseen kaveriin Pietarsaaressa ja hänen sekä Esan välityksellä ostin ÄFFÄn.
 
Myyjä osoittautui 300-harrastajaksi ja hänellä oli laaja varasto kaikenlaista osaa kyseisiin autoihin, suurimman osan puuttuvista osista sain ostettua häneltä. Rysy tuli maahan 14.12.2001 ja olisi ollut maassa jo aiemminkin, mutta New Yorkissa sattui se 911-tapaus ja sehän vaikutti tietysti niin, että satamat olivat suljettuna ennenkuin autot pääsivät lähtemään kohti Suomea.
 
Muistan vielä kun rysy oli illalla 14. joulukuuta vihdoin tallissani ja istuin pöydällä. Haukuin itseäni minkälaisen (p-kasan) olin ostanut. Olin tietysti nähnyt kuvia, mutta totuushan paljastuu vasta kun näet auton konkreettisesti. Tosin olisin ostanut sen silti.
 
Siitä alkoi sitten purkaminen ja koppa vietiin Tuusulaan korkeapainevesipesuun, sen jälkeen mieletön hitsausurakka, jonka tein veljeni Karin ja kaverini Kongan Arin avustuksella. Osia muotoiltiin paljon suorasta pellistä ja sain ostettua oikean puolen takasiiven ja takapyöränaukon, sekä ulko- että sisäpuolen Jouskalta Helsingistä, joka oli purkanyt -60 Chryslerin aiemmin Californiassa. Samalta kaverilta löytyi myös takaikkunan ruosteettomat ulkopellit samasta purkuautosta. Rysyn etukelkan vein Juurikorpeen hiekkapuhallukseen ja maalaukseen. Olin tehnyt rysylle ns. ’grillin’, jossa autoa oli hyvä pyörittää hitsattaessa.
 
Sen jälkeen alkoikin maalarini Rajamäen Arin urakka, eli ensin alustan oikominen ja maalaaminen. Sitten kunnostetut ja uusitut jarrut perään ja etukelkkaan kiinni. Lisäksi jouset sun muut tarvittavat ohjausnivelet, jotta päästiin viemään koppa Elimäen Karisuolle Arin hoteisiin. Sitten ei muuta kuin etsimään peltiosia, koska etupään pellit ovia myöten olivat niin happamia. Ruotsista löytyikin -60 New Yorkerin kaikki osat ja konepeltiin kiinnitettiin ÄFFÄssä oleva louvres-ilmanottoaukko. Se olikin ainoa etupään pelti alkuperäisestä autosta.
 
Meinaa juttu vähän venähtää, joten: autohan on purettu täysin atomeiksi ja kaikki mahdollinen on uusittu tai korjattu. Osia on tullu Amerikasta, Ruotsista ja jopa Australiasta. Kuten kerroin, ÄFFÄ on maalattu ja tietenkin sisustassa on kaikki uutta. (Chrysler enthusiasti Gary Coers tekee uusia sisustoja vanhoihin Mopareihin ja todellakin entisöintiluokka on hyvä).
 
Kaikki kromit on uusittu joko Suomessa tai Ruotsissa ja esim. maski USA:ssa. Kaikki listat on oiottu ja kiilloitettu uutta vastaavaksi. Tekniikkapuoli on tietenkin kokenut uudestisyntymisen (autohan oli jäänyt seisomaan jo vuonna -77). Mittaristo ja jopa radio on purettu, jotta osat on saatu uudenveroisiksi. Ja pisteenä iin päälle alla on ristikudosrekaat valkosivuilla.
 
Ja olisi tietysti paljon muutakin kerrottavaa, mutta nyt rysy on valmis pitkän puurtamisen jälkeen.
 
Teksti ja kuvat Jouko Haapala